Utgivelsesnotater 30/11/2023
I denne utgivelsen oppgraderer vi Administrasjonsinstillingene for mannskapsledelse og passasjerhåndtering. Avviks-modulen er oppdatert med ett nytt «Årsak»-felt ved registrering av nye avvik (må aktiveres for selve avvikstypen). Dette nye feltet vil komme med forhåndsvalget alternativer, og alle alternativene kan tilpasses av administrator om nødvendig. Feltet har også mulighet for fritekst. Vanlige brukere kan bruke dette for å legge til årsaker i sitt avvik, for en mer omfattende registrering.
🚀 Funksjonsoppdateringer
Betydelige forbedringer i brukergrensesnittet (UI) og brukeropplevelsen (UX) for administrasjonsinnstillinger, med fokus på mannskapsadministrasjon og PAX:
Brukere & Pax
• Oppdatert brukergrensesnitt slik at «Sett ansettelse på pause/gjennoppta ansettelse»-knappen er tilgjengelig for vanlige brukere (var tidligere kun tilgjengelig for produktansvarlig).
• Verifiseringslenken er nå gyldig i 7 dager i stedet for 24 timer.
• «Send bekreftelses-epost på nytt»-knappen for verifiseringslenken er nå permanent synlig for Admin-brukere med følgende privilegier: Opprett bruker, Oppdater bruker.
Lager
• Mulighet for administratorer for å overføre lager-deler til andre avdelinger.
🛠️ Generelle forbedringer
Avviks-modulen
- For vanlige bruker: Nytt felt for «Årsak». Brukere kan få tilgang til en nedtrekksmeny med forhåndsdefinerte verdier. Denne nedtrekksmenyen støtter også flervalg for avmerkingsboksene. *
- For Administrator brukere: Nytt felt for «Årsak». La til muligheten for administratorer å legge til flere forhåndsdefinerte verdier som alternativer, og la til muligheten for administratorer å tilpasse denne listen. Se «Årsak»-menyen i Administrasjonsinnstillinger under «Avvik» for å sette opp dette. *

* Som nevnt kort tidligere, må denne funksjonaliteten aktiveres på den spesifikke avvikstypen der brukeren ønsker å inkludere et "Årsak"-felt for kommende registreringer av samme avvikstype. Se guidene nederst i artikkelen for hvordan å gjøre dette.
🐞 Feilrettinger
Risikovurdering-modul
• Løste et designproblem der tall viste feil farge i risikomatrisen.
Sertifikat-modul
• Løste et problem der nedtrekksmenyen for tilgang ikke viste stillingsoppføringer som var tilknyttet til en avdelingsgruppe.
Dokument-modul
• Oppdatert ID-nummeret funksjonen som ikke ble fullstendig utnyttet av systemet. ID-ene blir nå brukt for å generere tittel til dokumentene og gir brukeren muligheten til å sortere og søke gjennom dokumentene på en tydelig og systematisk måte, noe som forbedrer modulenes arbeidsflyt.
Kompetanse-modul
• Løste et problem der jobbstillinger fortsatt ble vist i nedtrekksmenyen etter at de var slettet fra systemet.
Hvordan legge til Årsak til Avvik:
For Adminstratorbrukere:
1. Klikk på Årsak-fanen til venstre.
2. Klikk på + Ny Årsak knappen.
3. Gi et passende navn for denne Årsaken (Årsak ) Give an appropriate name for the Cause (årsak til skade, ulykke eller annen avvik til sjøs).
4. Trykk Lagre for å lagre denne Årsak.
5. Klikk på Avvikstyper i sidepanelet på Avviksmodulen.
6. Klikk på + Ny type avvik knappen.
7. Gi Avvikstypen et passende navn.
8. Huk av at Årsak skal inkluderes for denne Avvikstypen.
9. Klikk Lagre for å lagre Avvikstype.
For Vanlige Brukere
1. Klikk deg inn på Avviksmodulen i sidemenyen på CCOMX.
2. Trykk på + Nytt avvik knappen.
3. Gi Avviks-innlegget en passende tittel.
4. Velg den Avvikstype fra trekkned-menyen.
5. Velg den nylig opprettede Årsaken.

Fyll ut resten av Avviksskjemaet som vanlig.
6. Nå er Avviksinnlegget synlig i modulens oversiktstabell.
Hvordan å legge til Årsak til allerede eksisterende Avvik (gjelder Vanlige Brukere)
Du kan også aktivere Årsaker til allerede eksisterende Avviksskjema, men du må fortsatt legge inn relevante Årsaker på Administratorsiden, på forhånd, slik det er detaljert ovenfor.
1. Klikk på det Avviksinnlegget du vil legge til en Årsak.
2. Kikk på Rediger knappen
3. Legg til de Årsakene du vil skal gjelde for dette Avviket.
4. Klikk på Lagre knappen.