Mannskap på en tur

Mannskap på en tur

Info
For å legge til, oppdatere/redigere og fjerne mannskap, må din bruker ha nødvendige privilegier for denne modulen tilknyttet din stilling.

Håndtering av mannskap på en tur gjøres fra fanen "Mannskap".

Legge til mannskap

  1. For å legge til mannskap, begynn med å klikke på knappen "Legg til mannskap".
    1. Hvis turen ikke ennå har mannskap, finnes denne knappen midt på siden. Hvis det allerede er mannskap tilknyttet turen, vil knappen være tilgjengelig over mannskapslisten som vises.
  2. Du vil nå få opp et vindu med tilgjengelig mannskap.

    1. Dette er mannskap som er mulig å legge på turen, både de som er ansatt på avdelingen/fartøyet og de som har tilleggstilgang på den gjeldende avdelingen.
    2. Det er også mulig å filtrere på et spesifikt skift (oppe til venstre) eller søke etter spesifikke navn eller stillinger i søkefeltet oppe til høyre.
    3. Listen viser også tilgjengelighetsstatus for hver bruker.
      1. Grønn tyder på at brukeren er fullt tilgjengelig i tidsrommet for turen.
      2. Gul tyder på mulige konflikter. Dette kan være turer eller aktiviteter på andre avdelinger som delvis overlapper samme tidsrom. Disse brukerne kan fortsatt legges til turen, men må i så fall tilpasses etter at de er lagt til for å løse tidskonflikten.
      3. Rød tyder på at brukeren ikke kan legges til, ettersom den er opptatt på en tur eller aktivitet på en annen avdeling i hele tidsrommet for turen.
  3. Du kan fra denne listen krysse av for de brukerne som skal legges til som mannskap for hele eller deler av turen, og deretter klikk på knappen "Bekreft" for å legge dem til.

Håndtere mannskap på en tur

Som standard vil samtlige i mannskapslisten ha start- og sluttdato/-tid satt til det samme som turen, men det finnes tilfeller der mannskap må ha en kortere tur, eller midlertidig ha en annen funksjon på hele eller deler av turen. Dette kan være i forbindelse med tidskonflikter (med turer/aktiviteter på andre avdelinger), fravær, eller akutte hendelser om bord.

Dersom et mannskapsmedlem skal fjernes helt fra turen, kan man bruke søppelbøtte-ikonet på linjen til denne brukeren. Dette vil fjerne brukerens deltagelse på turen helt, inkludert mannskapslister/-rapporter, og skal i utgangspunktet bare brukes dersom en bruker ikke kunne delta eller ikke deltok på turen i det hele tatt. Dersom en bruker deltok på deler av turen, skal man i stedet bruke redigeringsfunksjonen beskrevet under.

For å redigere et mannskapsmedlems deltagelse på en tur, klikk på blyant-ikonet på linjen til denne brukeren i mannskapslisten.
  1. Dersom brukeren bare kan delta på deler av turen (enten i forbindelse med tidskonflikter eller uventet/planlagt fravær), kan man redigere start- og/eller sluttdato/-tid her.
  2. Dersom brukeren skal ha en annen stillingsfunksjon om bord, kan stillingen endres her.
    1. Brukeren vil da få nødvendige privilegier på avdelingen i tidsrommet som angis.
  3. I tilfeller der en bruker har hatt en annen funksjon på deler av turen, f.eks. ved sykefravær eller annen akutt hendelse der brukeren må ta over funksjonen til en høyere offiser for resten av turen, kan man bruke funksjonen "Legg til stilling".

    1. Her kan man stille inn når brukeren skal avslutte sin vanlige stillingsfunksjon (sluttdato på 1. stilling), velge start- og sluttdato/-tid for når brukeren skal overta stilling nummer 2, og ikke minst hvilken stilling brukeren skal ha i det gitte tidsrommet.
    2. Eksempelscenario: maskinsjefen blir syk underveis i turen, og 2. maskinist må ta over rollen som maskinsjefen for resten av turen.
      1. I dette tilfellet redigerer man deltagelsen for maskinsjefen med sluttdato/-tid for når vedkommende ble syk. Deretter redigerer man deltagelsen for 2. maskinist med sluttdato for rollen som 2. maskinist satt til sluttdato/-tid for når maskinsjefen ble syk, legger til stilling, og i seksjonen for 2. stilling velger maskinsjefen som stilling på skipet, startdato/-tid til ett minutt etter at maskinsjefen ble syk, og sluttdato/-tid til dato/-tid for turens avslutning.
      2. Dette vil senere reflekteres i mannskapsrapporter.
      3. Ved oppdelt deltagelse på en tur vil dette vises i mannskapslisten med en ekstra linje.

  4. I alle tilfeller der deltagelse redigeres, kan man legge til en kommentar som beskriver grunnen for endringen.

    • Related Articles

    • Håndtering av tur

      Visning av en enkelt tur er delt inn 5 seksjoner: Detaljer: Dette er den første siden du kommer til, og viser informasjon som ble fylt ut under oppretting av turen eller som har blitt endret i etterkant. Mannskap: På denne siden finner man listen ...
    • Opprette ny tur

      For å opprette nye turer, må din bruker ha nødvendige privilegier for denne modulen tilknyttet din stilling. For å opprette en ny tur, begynn med å klikke på knappen "Legg til ny tur" på siden med listen over turer. Fyll inn nødvendige detaljer om ...
    • Opprettelse av ny risikovurdering basert på en eksisterende risikovurdering

      Tilgang til funksjonaliteten. Opprettelse av ny risikovurdering basert på en eksisterende risikovurdering Opprettelse av ny risikovurdering basert på en eksisterende risikovurdering: Klikk på "+" -symbolet i tabelloversikten, ...
    • Gjennomføre en eksisterende risikovurdering

      2.1 Tilgang til funksjonaliteten. Gjennomføre en eksisterende risikovurdering Åpne risikovurderingen du ønsker å oppdatere, deretter klikker du på "Utfør"-knappen: 2.2 Brukergrensesnittsoversikt UI - Gjennomføre en eksisterende risikovurdering Etter ...
    • Oversikt over turer

      Dersom turbasert mannskapsledelse er satt opp på den valgte avdelingen, vil man først få opp en liste over oppsatte turer ved å gå til menyvalget "Skift Og Bemanning". Viktige forskjeller fra aktivitetsbasert mannskapsledelse og tidligere oppsett: ...