Hvordan skrive ut rapporter for planlagte aktiviteter

Hvordan skrive ut rapporter for planlagte aktiviteter

CCOMX støtter generering og eksport av .pdf- eller excel-filer for utskrifts- eller arkiveringsformål. I denne artikkelen vil vi gå gjennom trinnvis hvordan du skriver ut rapporter fra Planlagte aktiviteter i modulen "Skift og bemanning".
I trinn 1 vil vi vise hvordan du spesifiserer rapporttype og filtype, og trinn 2-5 vil vi ta for oss hvordan du genererer de fire rapporttypene som støttes for utskrift i Planlagte aktiviteter. Trinn 6 viser hvordan du skriver ut de nylig genererte rapportene.

1. Spesifiser rapporttype og filtype.

1.1. Åpne vinduet for utskrift av aktivitet

Mens banneret for Planlagte aktiviteter er valgt, klikker du på Utskrift-knappen under navigasjonsbannerrekken.
Visning av popup-vindu for aktivitetsutskrift:

1.2. Spesifiser filtype

Spesifiser hvilken type filtype du vil at rapporten skal genereres som. Du kan endre filtypen etter behov.

1.3. Spesifiser rapporttype

Spesifiser rapporttypen du vil generere.

1.4 Tilpasning av rapportene

Avhengig av hvilken rapporttype du vil generere, er det ytterligere informasjon som må fylles ut for at CCOMX skal kunne generere rapporten.
Gå til de relevante rapporttypene nedenfor og følg trinnene.

2. Reiselisten

Reiselisten gir informasjon om hver mannskap og deres nylige reiser.

2.1. Velg datovelger for 'For*'

'Dato for*' brukes som referansepunkt i tid for rapportgenereringen. Normalt sett vil du velge dagens dato med mindre du får andre instruksjoner fra arbeidsgiver. Dette er for arkiverings- og regnskapsformål.

2.2. Avgangs- og ankomsthavn

Disse inndatafeltene er påkrevde og må fylles ut manuelt av brukeren. De brukes som referansepunkter for reisen som aktiviteten er knyttet til. Det bør gjenspeile de faktiske havnene skipet gikk inn og ut av.

2.3. Spesifiser skift

Velg det relevante skiftet du vil inkludere i rapporten.

2.4. Spesifiser aktivitet

Velg aktiviteten du vil ha reflektert i rapporten.

2.5 Lagre rapporten

Klikk "Lagre" for å lagre rapporten. For å skrive ut den lagrede rapporten, gå til trinn 6 nederst i denne artikkelen for en trinnvis veiledning om de ulike utskriftsalternativene.

3. IMO-mannskapslisten

3.1. Velg datovelger for 'For*'

'Dato for*' brukes som referansepunkt i tid for rapportgenereringen. Normalt sett vil du velge dagens dato med mindre du får andre instruksjoner fra arbeidsgiver. Dette er for arkiverings- og regnskapsformål.

3.2. Avgangs- og ankomsthavn, reisenummer, siste anløpshavn

Avgangs- og ankomsthavn sammen med reisenummer og siste anløpshavn er påkrevde verdier, og de må fylles ut manuelt av brukeren. Kapteinen bør være kjent med disse verdiene og de er referansepunkter for reisen rapporten er generert for. Verdiene skal gjenspeile de faktiske havnene for avgang og ankomst for skipet, den siste anløpshavnen og reisenummeret spesifisert av skipsrederne.

3.3. Avgangs- og ankomstdato

Spesifiser perioden du vil at rapporten skal gjenspeile. Hvis du er usikker på hvilke datoer skipet seilte, eller hvis du er usikker på når en bestemt fisker var aktiv, kan du se i hovedtabellen nedenfor navigasjonsdelen av Planlagte aktiviteter i modulen "Skift og bemanning".


3.4. Spesifiser skift


3.5 Spesifiser aktivitet


3.6 Lagre rapporten

Klikk "Lagre" for å lagre rapporten. For å skrive ut den lagrede rapporten, gå til trinn 6 nederst i denne artikkelen for en trinnvis veiledning om de ulike utskriftsalternativene.

4. Mannskapslisten

4.1. Velg datovelger for 'For*'


'Dato for*' brukes som referansepunkt i tid for rapportgenereringen. Dette feltet er påkrevd. Normalt sett vil du velge dagens dato med mindre du får andre instruksjoner fra arbeidsgiver. Dette er for arkiverings- og regnskapsformål.

4.2. Avgangshavn

Dette inndatafeltet er påkrevd og må fylles ut manuelt av brukeren. Det brukes som referansepunkt for reisen aktiviteten er knyttet til. Det bør gjenspeile den faktiske havnen skipet nylig forlot.

4.3. Spesifiser skift

Velg det relevante skiftet du vil inkludere i rapporten.

4.4. Spesifiser aktivitet

Velg aktiviteten du vil ha reflektert i rapporten.

4.5 Lagre rapporten

Klikk "Lagre" for å lagre rapporten. For å skrive ut den lagrede rapporten, gå til trinn 6 nederst i denne artikkelen for en trinnvis veiledning om de ulike utskriftsalternativene.

5. Total seiltid

5.1. Fra dato, til dato

Her må du spesifisere perioden du vil at rapporten skal gjenspeile. Hvis du er usikker på hvilke datoer skipet seilte, eller hvis du er usikker på når en bestemt fisker var aktiv, kan du se i hovedtabellen nedenfor navigasjonsdelen av Planlagte aktiviteter i modulen "Skift og bemanning".


5.2. Inkluder deaktiverte brukere



Avkrysningsboksen "Inkluder deaktiverte brukere" er markert som standard. Hvis du ikke vil inkludere deaktiverte brukere, fjern markeringen av denne avkrysningsboksen. Denne funksjonen er relevant når dokumenter skal dateres tilbake i tid.


Velg mannskapsmedlemmene du vil inkludere data om i rapporten.

Merk av for avkrysningsboksen "Velg alle brukere" hvis du vil inkludere alle brukere.

5.3. Lagre rapporten


For å skrive ut den lagrede rapporten, gå til trinn 6 nederst i denne artikkelen for en trinnvis veiledning om de ulike utskriftsalternativene.

6. Utskrift av rapporter


For å skrive ut rapportene må du først generere dem slik det er vist i de foregående trinnene. Trinnene for utskrift av de nylig genererte filene er de samme for hver rapporttype, derfor er trinnene for utskrift av hver rapport samlet her. Den vanligste måten å skrive ut på er direkte fra nettleseren. Rapporten skal automatisk åpnes som en ny fane og være lesbar i nettleseren når filen er lagret, dvs. generert. Hvis rapporten ikke automatisk åpnes i en ny fane, kan du sjekke nedlastingsfanen i nettleseren din eller nedlastingsmappen på datamaskinen din.

6.1 Utskrift fra nettleseren din

Hvis rapporten åpnes i en ny fane i nettleseren, trykk på Utskrift-ikonet i øvre høyre hjørne.

6.1.1 Spesifiser skriverdestinasjon



Dette kan variere fra nettleser til nettleser og avhenge av skriverkonfigurasjonen din, men velg skriveren du vil skrive ut fra. (Noen nettlesere spesifiserer automatisk skriveren som "Lagre som PDF", som bare laster ned filen - sjekk navnet på skriveren din hvis du er usikker på hvilken skriver du skal velge.)

6.2 Utskrift av .pdf-filer med Adobe Acrobat


6.2.1 Åpne rapporten i Adobe Acrobat

Finn filen i nedlastingsfanen din, eller valgfritt finn den i nedlastingsmappen din, og åpne den ved å dobbeltklikke på filen (Eksemplene som vises er fra Firefox og Windows 11 Filutforsker).

Når dokumentet er åpnet. Trykk på "Meny"-knappen i øvre venstre hjørne av vinduet og klikk på "Skriv ut...". Valgfritt trykk "Ctrl + P" og gå videre til neste trinn.


6.2.1. Adobe Acrobat-utskriftsalternativer:

Velg ønsket antall kopier og layout og klikk deretter "Skriv ut".

6.3 Utskrift av Microsoft Excel-regneark


6.3.1 Åpne filen i Excel


Åpne filen enten fra nedlastingsfanen i nettleseren din (vist til venstre på en Mozilla-nettleser) eller ved å navigere til nedlastingsmappen på operativsystemet ditt og dobbeltklikke på rapporten du vil åpne.

6.3.2 Utskrift av Excel-filen

Når filen er åpen, klikk på "Fil"-banneret på den øverste navigasjonslinjen. Valgfritt trykk "Ctrl + P" og gå videre til trinn 6.3.3 Microsoft Excel-utskriftsalternativer.



Klikk deretter på "Skriv ut" i rullegardinmenyen som vises til venstre.

6.3.3. Microsoft Excel-utskriftsalternativer


Velg ønsket antall kopier, layout og skriver, og klikk deretter på Skriv ut for å skrive ut dokumentet.

    • Related Articles

    • Kompetansematrise for Planlagte Aktiviteter

      VIKTIG MERKNAD: For å sikre at Kompetansematrisen fungerer korrekt, er det avgjørende å konfigurere kompetansekravene nøyaktig. Hvis kravene ikke er satt opp riktig, vil du motta følgende melding: Kompetansematrise for Planlagte Aktiviteter ...
    • Planlagte aktiviteter

      Oversiktstabell Fanen "Planlagte aktiviteter" viser en liste over brukere som enten har planlagte aktiviteter for øyeblikket eller har hatt dem tidligere. Når antallet planlagte aktiviteter øker, vil listen vokse tilsvarende. Oversiktstabell for ...
    • Hvordan legge til stillinger

      Merk: For å legge til nye Stillinger må du være Administratorbruker. Hvis du ikke har disse tilgangsrettighetene på din konto, vennligst hør med din IT-avdeling, eller kontakt CCOM Support Team: support@ccom.no. For å legge til nye stillinger må du ...
    • Hvordan sende epostpåminnelser (brukernavn/passord)

      Når det opprettes profiler til nye brukere får de en epost som de må følge en link for å opprette passord til sin profil. Når brukere ikke har logget seg inn etter tidsfristen kan man sende ny påminning. En slik e-post link er gyldig i en uke. I ...
    • Hvordan legge til nye brukere

      For å legge til nye brukere i Mannskapsadministrasjonsmodulen må du være Administratorbruker. Hvis du ikke har disse rettighetene knyttet til din konto, vennligst ta kontakt med din IT-avdelin, eller kontakt CCOM Support Team: support@ccom.no. For å ...