Hvordan legge til nye brukere

Hvordan legge til nye brukere

For å legge til nye brukere i Mannskapsadministrasjonsmodulen må du være Administratorbruker. Hvis du ikke har disse rettighetene knyttet til din konto, vennligst ta kontakt med din IT-avdelin, eller kontakt CCOM Support Team: support@ccom.no.
For å legge til nye brukere må du sette opp følgende på forhånd:
Avdelinger: Du må ha opprettet de relevante avdelingene på forhånd for denne brukeren. Se denne artikkelen om Hvordan legge til nye avdelinger.
Avdelingsgrupper: Hvis du vil legge brukeren til i en avdelingsgruppe, må du opprette en på forhånd.
Stillinger: De relevante stillingene må være opprettet på forhånd. 
Skift: Avdelingenes skift må være opprettet på forhånd.


1. Åpne skjemaet 'Legg til ny bruker'.

1.1. Naviger til Administratorinnstillinger.

Klikk på ⚙️ Administratorinnstillinger-fanen under overskriften 'Annet'.

1.2. Naviger til Brukerkomponenten i Brukere & Pax-modulen.

  1. Klikk på Brukere & Pax-fanen under overskriften 'Mannskapsadministrasjon og PAX'.
  2. Klikk på Brukere-fanen i sekundærnavigasjonssiden.
  3. Klikk på + Ny bruker-knappen i brukerkomponentet.

2. Oversikt over brukergrensesnittet

  1. Avbryt: Klikk for å avbryte skjemaet.
  2. Personalia: Personlig informasjon om brukeren.
  3. Adresse: Brukerens bosted.
  4. Ansettelse: Angi hvilken avdeling for ansettelse, fra dato, og om ansettelsen er midlertidig eller permanent.
  5. Bankopplysninger: Oppgi brukerens bankinformasjon.
  6. Legitimasjon: Oppgi brukerens personnummer, passinformasjon og sjømannsbokinformasjon.
  7. Innstillinger: Aktiver om brukeren skal motta varsler om Due List i kontoen sin. Merk: Due List finnes øverst i menylisten under overskriften 'Varsler' for vanlige brukere (dvs. det er ikke en del av Admin-innstillingene).
  8. Nærmeste pårørende: Oppgi kontaktinformasjonen til brukerens nærmeste pårørende. Merk: Dette er nyttig i tilfelle nødsituasjoner, ulykker eller andre situasjoner til sjøs som krever at mannskapets nærmeste pårørende blir varslet.
  9. Lagre: Klikk for å lagre skjemaet.

3. Brukergrensesnittet i detalj:


3.1. Avbryt

  1. Avbryt: Klikk på Avbryt-knappen for å avbryte opprettelsen av denne nye brukeren.

2.2. Personalia

Oppgi grunnleggende informasjon om brukeren. Eksempel:

  1. Fornavn
  2. Mellomnavn
  3. Etternavn
  4. Landkode (for telefonnummer)
  5. Telefonnummer
  6. E-post for pålogging
  7. Fødselsdato
  8. Nasjonalitet
  9. Fødested
  10. Skostørrelse
  11. Klesstørrelse
  12. Kjønn

3.3. Adresse

Oppgi brukerens adresseinformasjon. Eksempel:
  1. Adresse
  2. Postnummer
  3. By
  4. Land
  5. Nærmeste flyplass

3.4.Ansettelse

Oppgi brukerens ansettelsesdetaljer. Eksempel:
  1. Avdeling og avdelingsgrupper: Klikk på dette feltet for å velge Avdeling og/eller Avdelingsgrupper denne brukeren skal ansettes i.
  2. Ansettelsesavtale: Velg en av de to alternativene for radioknapper om ansettelsen er Permanent eller Midlertidig.
  3. Fra: Velg startdato for ansettelsen.
  4. (Hvis Midlertidig) Til: Velg sluttdato for ansettelsen.

3.5. Bankopplysninger

Oppgi brukerens bankdetaljer. Eksempel:
  1. Bankkontonummer
  2. Iban-nummer
  3. Swift-nummer

3.6. Legitimasjon

Oppgi brukerens legitimasjonsdetaljer. Eksempel:
  1. Personnummer
  2. Passnummer
  3. Pass utstedelsesland
  4. Passutløpsdato
  5. Sjømannsboknummer
  6. Sjømannsbok utstedelsesland
  7. Sjømannsbok utløpsdato
  8. Visanummer

3.7. Innstillinger

Forfallsliste-varsler: Aktiver dette for å la brukeren motta varsler i sin Forfallsliste.

3.8. Nærmeste pårørende

3.8.1. Hvordan legge til Nærmeste pårørende

  1. Klikk på "⊕"-knappen for å legge til ny Nærmeste pårørende.
  2. Når du legger til Nærmeste pårørende, vises informasjonen her.
3. Avbryt: Avbryt inngangen for Nærmeste pårørende.
4. Hovedkontakt: Aktiver for å spesifisere inngangen for Nærmeste pårørende som Hovedkontakten til brukeren.
5. Lagre: Klikk Lagre for å lagre Nærmeste pårørende.
6. ✔️: Hovedkontakt vil bli reflektert i Hovedkontakt-tabellen med det grønne hake-symbolet.

3.9. Lagre

Naviger opp til toppen av skjemaet og lagre brukeren.
  1. Lagre: Klikk for å lagre den nye brukeren.

4. Finne den nye brukeren


Den nye brukeren reflekteres i Brukertabellen.
    • Related Articles

    • Hvordan legge til stillinger

      Merk: For å legge til nye Stillinger må du være Administratorbruker. Hvis du ikke har disse tilgangsrettighetene på din konto, vennligst hør med din IT-avdeling, eller kontakt CCOM Support Team: support@ccom.no. For å legge til nye stillinger må du ...
    • Hvordan legge til brukerkompetanse

      1. Naviger til dine brukerprofilinnstillinger 1. Klikk på navnet ditt ved siden av brukerprofilikonet øverst i høyre hjørne av skjermen din. 2. Klikk på Profilinnstillinger fra nedtrekksmenyen. 3. Klikk på Kompetanse-fanen i modulmenyen. 4. Klikk på ...
    • Hvordan legge til sertifikater

      For å kunne legge til sertifikater, må følgende være oppført på forhånd: Sertifikatstrukturer: Du må organisere sertifikatmodulen ved å opprette en sertifikatstruktur. Sertifikattyper: Du må på forhånd angi relevant sertifikattype (CCOMX tilbyr en ...
    • Hvordan legge til rettighetsmaler

      Naviger til Kompetansemodulen. Gå til Administrasjonsinnstillinger nederst til venstre i modulmenyen fra CCOM Dashboard. Gå til Kompetansemodulen under overskriften 'Mannskapsstyring og Pax'. Klikk på Rettighetsmal-banneret i den sekundære ...
    • Hvordan legge til nytt sertifikat

      Nytt Sertifikat For å legge til et nytt sertifikat i "Sertifikat"-modulen, følg disse trinnene: Gå til "Sertifikat"-modulen innenfor sikkerhetsstyringssystemet. I "Sertifikat"-modulen, velg riktig plassering for sertifikatet, avhengig av hvordan ...